آنتی تی پی ا A.TPO.Ab Anti TPO Antibody

 

* نام آزمایش:

 

 Thyroid Peroxidax Anti Body

 

* نام‌های دیگر آزمایش:

 

 TPO Ab, Anti Tpo

 

* آزمایش‌های مرتبط:

 

  TSH, T3, T4

 

* چرا و چه موقع درخواست می‌شود؟

 

این آزمایش جهت تشخیص و پایش بیماری‌های خودایمنی تیروئید درخواست می‌گردد. در بیماری‌هایی نظیر گواتر و یا نقص عملکرد TSH, T3, T4، برای بررسی‌های بیشتر این آزمایش درخواست می‌شود.

 

* نمونۀ مورد نیاز:

 

نمونه خون وریدی

 

* آمادگی قبل از انجام آزمایش:

 

آمادگی خاصی احتیاج ندارد.

 

* دانستنی‌های بیشتر:

 

در بدن بعضی از افراد به علت خطای سیستم ایمنی، آنتی‌بادی‌هایی بر علیه تیروئید یا پروتئین‌های آن ساخته می‌شود که باعث التهاب مزمن غدۀ تیروئید (Thyroiditis)، تخریب بافت تیروئید و یا اختلال در عملکرد این غده می‌گردد. این آزمایش به همراه آزمایش‌های کمکی دیگر قادر است تا وجود این آنتی‌بادی‌ها را در بدن تشخیض دهد. این آنتی‌بادی‌ها باعث اختلال در عملکرد طبیعی تیروئیدی می‌گردند و موجب بیماری‌های گوناگونی می‌شوند (جهت آگاهی از ساختار و نقش غدۀ تیروئید و بیماری‌های مرتبط با آن به آزمایش‌های TSH یا T4 مراجعه نمایید) که از جمله این بیماری‌ها پرکاری و کم‌کاری تیروئید، بیماری Hashimoto و Graves می‌باشند. بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که در آن‌ها بدن بر علیه خود آنتی‌بادی (Auto Antibody) می‌سازد که به این بیماری‌ها اتوایمیون (Autoimmune) گفته می‌شود و می‌توانند تیروئید را نیز درگیر نمایند (مانند لوپوس). از این رو ممکن است پزشک برای تشخیص بهتر، آزمایش‌هایی دیگر نیز اضافه بر ATPO درخواست نماید.

 

وجود این آنتی بادی‌ها در خانم‌های باردار می‌تواند خطر ابتلای جنین به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید را افزایش دهد.

 

جهت دست‌یابی به نتیجۀ دقیق‌تر و قابل اعتمادتر توصیه می‌شود این آزمایش به صورت سریالی در چند نوبت با فواصل زمانی یکسان انجام شود.

 

* مقادیر طبیعی:

تا 65 Iu/ml

 

 


آمار سایت

افراد آنلاین: 180 نفر

بازدید های امروز: 367 نفر

بازدید های دیروز: 537 نفر

تعداد کل بازدید های سایت: 1958292 نفر


نقشه سایت


تماس با ما