هورمون پاراتیروئید P.T.H PTH (ECL)

 

* نام آزمايش:

PTH

 

* نام های دیگر آزمایش:

Parathyroid Hormone و هورمون پاراتیروئید

 

* آزمایشهای مرتبط:

Calcium; Phosphorus; Magnesium; Vitamin D

 

* نوع نمونه:

نمونه خون از ورید بازو

 

* شرایط نمونه گیری:

از آنجا که سطح PTH در طول روز متغير است، نمونه ها معمولا حدود 8 صبح گرفته مي شوند. بيمار بايد با پزشک خود در مورد زمان نمونه گيري صحبت كند. روش های کنونی نیاز به ناشتايي ندارند.

 

 

* چراو چه موقع درخواست می شود؟

اين تست برای تعیین علت عدم تعادل کلسیم؛ ارزیابی عملکرد پاراتیروئید؛ تشخیص و تمایز بین هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه، ثانويه و ثالثيه؛ تشخیص هيپوپاراتیروئیديسم؛ در طول عمل جراحی برای هیپرپاراتیروئیدیسم، برای تأیید برداشتن غده (ها) كه باعث مشکل شده اند؛ يا هنگامی که سطح کلسیم خون بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی است؛ زمانی که فرد جراحی هیپرپاراتیروئیدیسم دارد؛ زمانی که پزشک بخواهد عملکرد خوب غدد پاراتیروئید بيمار را تعیین كند، درخواست مي شود.

 

 

* دانستنی های بیشتر:

این هورمون از تنظیم کننده های کلسیم و فسفر است و غلظت کلسیم سرم را با افزایش بازجذب کلیوی و افزایش فعالیت استئوکلاست های استخوان بالا می برد همچنین با تحریک هیدروکسیلاسیون 25 هیدروکسی ویتامین D در کلیه جذب کلسیم را در روده افزایش می دهد. این هورمون با مکانیسم فیدبک منفی توسط کلسیم کنترل می شود . PTH در سلولهای اصلی غده پاراتیروئید به صورت Intact  ساخته می شود و در بافتهای محیطی توسط آنزیم های پروتئولیتیک به دو جزء فعال (با انتهای N ) و غیر فعال (با انتهای C ) شکسته می شود . فرم غیر فعال توسط فیلتراسیون گلومرولی تصفیه می شود و فرم فعال توسط کبد و سایر بافتها تجزیه می شود . اندازه گیری PTH Intact برای تشخیص هیپرپارتیروئیدیسم ثانویه در بیماران دچار کمبود ویتامین D ، سوء جذب روده ای و یا نارسایی کلیوی به کار می رود . 

در چه شرایطی تست افزایش می یابد

افزايش ترشح PTH ممکن است به دليل تومور خوش خیم پاراتیروئید و در نتيجه هیپرپاراتیروئیدیسم، ایجاد شود.

در چه شرایطی تست کاهش می یابد

میزان پایین PTH ممکن است به دلیل شرایطي باشد كه باعث هیپرکلسمی یا اختلال در تولید PTH و در نتيجه هيپوپاراتیروئیديسم، مي شوند.

 

 * مقادیر طبیعی:

Adult healthy  15-65 pg/mL

 

 

 


آمار سایت

افراد آنلاین: 4 نفر

بازدید های امروز: 62 نفر

بازدید های دیروز: 464 نفر

تعداد کل بازدید های سایت: 1958451 نفر


نقشه سایت


تماس با ما