تعيين نوع آنتی ژن لکوسيتیHLA B27 HLA B27 HLAB27

* نام آزمایش:

HLA B27

 

* نام های دیگر آزمایش:

Human Leukocyte Antigen و Typing HLA و تعيين نوع آنتی ژن لکوسيتی HLA B27

 

* نوع نمونه :

نمونه خون وریدی

 

* شرایط نمونه گیری:

نیازی به ناشتایی نیست

 

* چرا و چه موقع درخواست می شود:

 . به عنوان یک مارکر اپیدمیولوژیک می باشد.

 . در رد اَبوت (paternity exclusion testing) بکار می رود.

 .  سازگار بودن دهنده عضو پیوندی از جمله مغز استخوان و کلیه با گیرنده پیوند، جهت جلوگیری از پس زدن پیوند و بیماری پیوند بر علیه میزبان (Graft versus host disease) یا GVHD

  . سازگاری تزریق (انتقال) پلاکت در بیماران مقاوم به درمان.

  . کمک به تشخیص بیماریهای خود ایمن و التهابی بافت همبند.

* دانستنی هاای بیشتر:

كمپلكس اصلي سازگاري بافتي Major Histocompatibility Complex    (MHC) به عنوان يك گروه از ژن‌هاي كاملاً بهم  چسبيده‌اي كه آنتي‌ژن‌هاي HLA  را كد مي‌كنند، آنتی ژنهای اصلی سازگاری بافتی را تشکیل می دهند. اين سيستم در پيوند عضو، سازگاري بين دهنده و گيرنده را تعيين مي‌كند و در نتيجه به عنوان اصلي (ماژور) ناميده مي‌شود. MHC شامل سه نوع HLA می باشند. HLA  نوع یک یا HLA  تایپینگ کلاس I (دارای جایگاه A، B و C) و  HLA  نوع دو یا HLA تایپینک کلاس II (DR, DQ, DP)  و HLA نوع سه یا HLA  تایپینگ کلاس III.   آنتي‌ژن HLA پپتيدهاي خارجي را به دام انداخته و به گيرنده‌هاي سلول T عرضه مي‌كند. بيش از 200 ژن در كمپلكس HLA بر روي كروموزوم 6 حضور دارند كه بيش از 40 آنتي‌ژن لوكوسيتي را كد مي‌كنند.

ژن‌هاي HLAكلاس I شامل لوكوس‌ها C,B,A بوده و آنتي‌ژن‌هاي مربوطه آنها بر روي سطح اكثر سلول‌هاي هسته‌دار عرضه مي‌شد. لوکوس های کلاس II  با سه حرف نشان داده می شوند. حرف اول D که نشان‌دهنده کلاس است. حرف دوم M، O، P، Q، Rکه نشان دهنده خانواده است و حرف سوم A یا B که نشان دهنده زنجیره آلفا یا بتا است. ژن‌هاي كلاس III پروتئين‌هاي سيستم كمپلمان، C4, C2 و فاكتور B مسير آلترناتيو را كد مي‌كنند.  آنتی ژنهای HLA بر روی سطوح گلوبولهای سفید و نیز تمامی سلولهای هسته دار در سایر بافتها وجود دارند. این آنتی ژنها به راحتی در سطوح سلولهای لنفوسیتی قابل شناسایی بوده و حضور یا عدم حضورآنها از نظر ژنتیکی قابل تشخیص می باشد. سیستم آنتی ژنی HLA برای نشان دادن سازگاری بافتی با بافت پبوند شده مفید است. سیتم HLA برای کمک به تشخیص برخی از بیماریهای خاص نیز مفید است.

ارتباط بسياری از بيماريها با HLA مورد بررسی قرار گرفه است که از اين ميان نشانگان (syndrome) اسپونديليت آنکيلوزکننده (ankylosing) با HLA-B27  بيشترين ارتباط را نشان داده اند و حتی در تشخيص اين بيماريها از تعيين HLA استفاده می شود.

اسپونديلوآرتروپاتي‌هاي جوانان شامل گروهي از بيماريهاي مزمن التهابي مفاصل (آرتريت) و تاندونهاي متصل به استخوانها (انتزيت) مي‌شود كه غالباً اندامهاي تحتاني و در برخي موارد مفاصل لگن (ساكروايلئيت كه موجب درد در ناحيه باسن مي‌شود) و ستون فقرات (اسپونديليت كه موجب كمر درد مي‌شود) را درگير مي‌سازد.

در برخي موارد آغاز علايم به دنبال يك عفونت باكتريايي روده‌اي (معده‌اي - روده‌اي) يا عفونت دستگاه ادراري‌-‌تناسلي روي مي‌دهد (آرتريت واكنشي). اسپونديلوآرتروپاتي‌هاي جوانان در بيماراني كه يك شاخص ژنتيكي مستعدكننده به بيماري به نام HLA-B27 دارند شايعتر است؛ مكانيسم اثر اين شاخص ژنتيكي هنوز شناخته نشده است.

ميزان شيوع تظاهرات باليني در هنگام آغاز بيماري و شدت بيماري در طول سير بيماري در كودكان و بزگسالان فرق دارد. با اين حال، اسپونديلوآرتروپاتي‌هاي جوانان مشابهت‌هايي با اسپونديلوارتروپاتي‌هاي بزرگسالان دارد.

 

* مقادیرطبیعی:

Negative

 


آمار سایت

افراد آنلاین: 4 نفر

بازدید های امروز: 148 نفر

بازدید های دیروز: 464 نفر

تعداد کل بازدید های سایت: 1958537 نفر


نقشه سایت


تماس با ما