قطعه دیمر- D D-Dimer D-Dimer

* نام آزمایش:

D-Dimer

 

* نام های دیگر آزمایش :

دی- دیمر ، قطعه دیمر- D، محصول تجزیه فیبرین، FDP

, Fibrin Breakdown Products  Fibrin Degradation Products, Fibrin Degradation fragment

 

* نمونه مورد آزمایش :

پلاسما با پلاکت کم، در بعضی کاوش‏ها برای FDP از سرم استفاده می‏شود.

 

*شرایط  نمونه گیری:

نیاز به ناشتا بودن نمی باشد.

از مصرف داروهای مؤثر بر نتایج آزمایش (داروهای ضد انعقاد) قبل از نمونه گیری اجتناب شود.  

 

* چرا و چه موقع درخواست میشود:

1.  آزمونی بسیار حساس برای تأیید انعقاد منتشر داخل عروقی (DIC) و فیبرینولیز ، بویژه هنگامی که با علائم بالینی و سایر داده های تستهای آزمایشگاهی مرتبط ( شمارش پلاکت، سنجش فیبرینوژن قابل انعقاد و کمپلکس فیبرین مونومر محلول و سنجش های زمان انعقاد نظیر زمان پروترومبین و زمان ترومبوپلاستین نسبی فعال شده) همراه باشد.

2.  کمک به تشخیص آمبولیسم ریوی حاد و ترومبوز ورید عمقی بویژه هنگامی که با علائم بالینی همراه باشد.

 

* دانستنی های بیشتر :

فیبرینولیز با واسط پلاسمین صورت می گیرد که لخته های فیبرین را به D-Dimers و محصولات تخریب فیبرین (F.D.P) (Fibrinogen-Degredation-Products) تجزیه می کند پلاسمین هم چنین قادر است تا فیبرینوژن دست نخورده را تخریب و محصولات تخریب فیبرینوژن را به وجود می آورد که همه اینها در FDP رد یابی می شوند از طرفی D-dimers یا FDP بخشی از پانل تست های درخواستی برای تشخیص DIC هستند DIC که همان انعقاد منتشره داخل رگی است هم ترومبین و هم پلاسمین تولید می شوند که سبب بالا رفتن D-Dimers و FDP خواهند شد. Dimers به تشخیص ترومبوز ورید عمقی (DVI) و آمبولی و انفارتوس میوکارد و مبتلایان به کانسر- و هم چنین در بیماری کبد و در همودیالیز هم بالا می باشد.

  D-dimers یک FDP اختصاصی است که فقط از تخریب فیبرین توسط پلاسمین تشکیل می‏شود و تخریب فیبرینوژن دست نخورده توسط پلاسمین آن را به وجود نمی‏آورد. بنابراین وجود D-dimers علامت این است که فیبرین تشکیل و بعد تخریب شده است. در مقایسه با آن، یک کاوش مثبت FDP نشان دهندة این است که فیبرین و یا فیبرینوژن توسط پلاسمین تخریب شده‏اند چرا که کاوش FDP محصولات تخریب فیبرین از جمله D-dimers و محصولات تخریب فیبرینوژن را ردیابی می‏نماید.

D-dimers  و FDP می‏توانند در DIC یا ترومبوز از جمله ترومبوز ورید عمقی (DVT) ، آمبولی ریوی PE) ) و انفارکتوس میوکارد (MI) مثبت شوند. این‏ها ممکن است در بیماری کبد هم مثبت شوند که به علت کاهش کلیرانس کبدی خواهد بود. همچنین می‏توانند به دنبال جراحی و به دنبال خونریزی شدید، همودیالیز، اکلامپسی، کریز سلول داسی و سایر شرایط هم بالا روند. مبتلایان به سرطان غالباً D-dimers و FDP مثبت دارند که معمولاً بیانگر یک DIC مزمن خفیف است.

 

* مقادیر طبیعی :

Up to 0.3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


آمار سایت

افراد آنلاین: 176 نفر

بازدید های امروز: 343 نفر

بازدید های دیروز: 537 نفر

تعداد کل بازدید های سایت: 1958268 نفر


نقشه سایت


تماس با ما